Praktijk Essenza

Volg mij op linkedin Focussen

Aandacht voor lijf en leven

Kenmerken van de lichaamsgerichte benadering;

Hierin staat het ontwikkelen van bewustzijn centraal. Signalen gaan herkennen en erkennen maakt dat je meer begrip krijgt voor jezelf en dat je vertrouwd wordt met je gevoelens. Er ontstaat inzicht in eigen gedragspatronen, maar ook grenzen en verlangens worden helder. Tijdens het bewustwordingsproces wordt aandacht besteed aan de relatie tussen denken en voelen. Een lichamelijke klacht hoeft niet weggewerkt te worden, maar wordt gezien als een signaal van iets in jezelf wat aandacht vraagt. Het is een uitnodiging de betekenis hiervan te gaan verkennen en is in die zin niet veranderingsgericht. Het is wel mogelijk dat er daardoor iets verandert.
Aanraking brengt de aandacht naar het lichaam. Het denken verminderd en de kans ontstaat dat er weer gevoeld wordt. Het voelen van verbondenheid, kracht, eenzaamheid, kwetsbaarheid, woede, vreugde.
Gevoelens kunnen prettig, maar soms ook onprettig zijn. Meestal nemen we geen tijd om bij het geheel van onze gedachten en gevoelens stil te staan. Door deze vaak (on)bewust houding houden we juist ongewild iets in stand wat we eigenlijk niet willen. Op lichamelijk niveau vraagt dit veel energie en beheersing door bijvoorbeeld verhoogde spanning in spieren of verandering van de ademhaling. Deze processen brengen het lichaam uiteindelijk uit zijn natuurlijke balans waardoor er klachten kunnen ontstaan.

De basis van onze werkvormen is een waarachtig en liefdevol contact waarin er respect en aandacht is voor wat zich aandient. Er is begeleiding om inzichten, door bewustzijn verkregen te integreren in uw leven.

Werkwijzeerkwijze

Een sessie duurt gemiddeld anderhalf uur en begint met een inleidend gesprek wat een leidraad vormt voor de sessie. Wij volgen de voorschriften van de WGBO.

Tijdens en na de behandeling is er gelegenheid om te delen en in te gaan op wat er is ervaren. 


Esther Wijs
Ik maak gebruik van diverse massagetechnieken:
Een klassieke massage kan bijvoorbeeld ingezet worden bij spierspanningsklachten en triggerpoints.

Afgewezen delen van jezelf kunnen als het ware voelbaar zijn als afgesplitste, verkrampte delen in je lichaam. Een bindweefselmassage kan voelbaar maken wat er in de dieper gelegen lagen ligt opgeslagen.

Pulsing nodigt uit om te voelen hoe en waar je levensenergie stroomt of wordt onderbroken. Door de zachte techniek kan het lichaam zich nog gemakkelijker overgeven aan een diepere ontspanning. Haptische  aanraking nodigt uit om verschil te leren voelen in sensaties zoals zwaar,-licht,- ruim,-ingehouden, rustig,- vrij, strak, -verkrampt, -levendig etc.

In de sessie maak ik gebruik van de methode Focusing, ontwikkeld door Eugene Gendlin. Het is een niet-sturende vorm. Focussen kan worden toegepast om gevoelens verder te verkennen. In dit proces richten we aandacht naar binnen om stil te staan bij een aanvankelijk nog niet te benoemen gevoel. Door hier met milde aandacht, zonder oordeel bij te zijn en erkenning te geven aan wat er zich ontvouwt, zal het steeds duidelijker vorm aannemen.
Voorbeeld; je hebt een wat onbehaaglijk gevoel en een vermoeden dat het met een ontmoeting van zojuist heeft te maken. Je gaat na wat je in je lijf merkt. Hoe voelt dit alles bij elkaar nu? En dan ga je na …het voelt als…..Je verkent welk woord, gebaar of klank zo dicht mogelijk bij het gevoel past.
Dan vindt er een soort ontspanning plaats, in de vorm van een spontane zucht, een meer ontspannen lichaamshouding of een andere vorm van ‘ont-kramping’. In Focusing spreken we over een ‘verschuiving’.



Willem van der Plas
Enkele uitgangspunten van Rebalancing zijn:
Al je ervaringen en overtuigingen laten hun indruk achter in het lichaam en manifesteren zich onder andere in je lichaamshouding, ademhaling en spierspanning.
Een ontspannen levens- en lichaamshouding maakt dat je het meest onbevangen en vrij in de wereld staat.

In een Rebalancing sessie maak ik gebruik van de volgende technieken:
Bodyreading; unieke betekenis van de lichaamshouding.
Diepe spier– en weefselmassage; verkort of verhard weefsel wordt bewust voelbaar. Gewrichtsontspannende massage; nodigt uit tot meer ruimte en souplesse in gewrichten. Ademhalingstechnieken; een vollere en bewustere ademhaling brengt je in contact met wie je bent en wat je voelt.
Zelfonderzoek met behulp van Focusing; een methode om gevoelens te onderzoeken.
Meditatie: De stilte die ontstaat kan een rustpunt worden om getuige te kunnen zijn van het eigen voelen en denken.

Effectief bij ...ffectief bij ...

“Je hebt een gezin en een leuke baan, maar er is veel ‘moeten’ in jouw bestaan. Gaandeweg ben je het contact met jezelf wat kwijtgeraakt.”

“De diagnose voor jouw rugklachten is dat het om aspecifieke klachten gaat en dat stress hier een factor in kan zijn. Je wilt gaan onderzoeken waar de spanning in je lichaam mee samenhangt.”

“Dikwijls laat je lichaam zich voelen door pijnklachten. Je bent herstellende na een ziekteproces en je verlangt ernaar je lichaam ook weer eens op een positieve manier te beleven”

“Je voelt je regelmatig vermoeid en zwaar en merkt dat je geen richting kan geven aan het leven.”

“Er lijkt een telkens terugkerend onderwerp of thema zich in je leven te herhalen wat je verder zou willen verkennen.”

Te verwachten resultatene verwachten resultaten

Herstel van contact met jezelf;
Wanneer je dat gaandeweg of door een ingrijpende gebeurtenis  bent kwijtgeraakt.

Voor het fysieke lichaam;
Effecten van massage die zorgen voor een verbetering van de doorbloeding, pijnvermindering, versoepeling en ontspanning.
Verkennen van de klacht in de betekenis ervan en van de manier waarop het een rol speelt in je leven.

Het vergroten van bewustwording;
Het bevorderen van rust en acceptatie in jezelf wanneer je meer vertrouwd raakt met lichaamssignalen. Deze kun je gaan gebruiken wanneer je ze herkent en erkent. Immers, horen ze bij iets wat zich in je binnenste afspeelt.
Tijdig herkennen van signalen werkt daarmee preventief bij stressgerelateerde klachten.
Een ontspannen levens- en lichaamshouding maakt dat je het meest onbevangen en vrij in de wereld staat.

Specialisatiepecialisatie

 Leren Focussen in Zeeland

 

Cursus-aanbod voor groepen 2017


Goes/Middelburg    Focustraining 1 start op 6 oktober op de vrijdagmorgen in Goes en dinsdagavond in Middelburg

       


Utrecht:
 

!!NIEUW!! Start in november 2017

 

Leer de methode Focusing toepassen binnen lichaamsgerichte begeleiding in de 10-daagse opleiding aan academie Holos.

Houd de website in de gaten voor meer informatie.

 

Geaccrediteerd door beroepsorganisaties.

 




 

Specialisatieanbevolen

 

Het Nederlandse boek over Focussen, geschreven door Erna de Bruijn heet  "Focussen, de kracht van innerlijk luisteren."

Met een aanbeveling van prof.dr. Mia Leijssen: "Hier is een doorgewinterde expert en een woordkunstenares aan het woord."

Een zeer compleet, degelijk boek voor iedereen die focussen toepast. Het is geschikt voor nieuwelingen en voor mensen die al wat langer focussen.

 

Het boek is o.a. verkrijgbaar bij bol.com. Lannoo ISBN 9789401417655.